Faaborg 1 vinder pokalturneringen 2022/23

Spændingen i kommentatorrummet var intens. Alle 4 partier var hentet ind fra internettet og dygtigt placeret af John Gunn på den store skærm ved hjælp af Lenes projektor.

Inde ved siden af sad de 8 pokalfinalister og svedte. Efter 3 af de 4 timer var stillingerne lige. Skulle finalen måske afgøres i 4 lynpartier, hvis kampen endte 2-2.

Så begyndte der at ske noget. Hans blev pludselig skakblind og satte et tårn i slag. Føj. Nu skulle de resterende 3 Faaborgspillere hente minimum 2 points hjem, hvilket heller ikke var umuligt. Hvad Frem ikke lige havde taget højde for var Hans´s kampgejst. Når Hans er presset, er partiet ikke færdigt, før den fede dame har sunget, og pludselig blev modstanderens tid et problem. Hans fik etableret et modspil på kongefløjen, og pludselig var stillingen vundet – samtidig med at Fremspillerens tid udrandt. 1-0 til Faaborg. Waw.

Da Hans entrerede i kommentatorrummet var det med klapsalver.
Adam stod kanon på 4.-brættet og fik afsluttet partiet på fornemste vis og uden modchancer for Frem. 2-0 til Faaborg. På 1.-brættet stod Simon presset, men ikke mere end Peters modstander var det. Kunne vi hente endnu ½ point, var mesterskabet i hus.

I kommentatorrummet blev der analyseret på livet løs. En skøn måde at afvikle en pokalfinale på. Det er ikke sidste gang, vi benytter os af den mulighed med liveskak.

Simon blev presset – især på tid, og af samme grund fandt Simon ikke en mulig remischance. Igen var han blevet sat overfor en skræmmende modstander, der kun levnede Simon 17% chance for at vinde og efter 3½ time var partiet slut. Stillingen var nu 2-1 til Faaborg og det hele hang på Peter på bræt 3.

Peter havde som hvid mange muligheder for at angribe på kongefløjen, men det var mere end svært at finde den afgørende plan. I kommentatorrummet var mange ideer oppe at vende, men bortset fra at der ikke kunne findes nogen reel chance for at Fremspilleren skulle kunne få mere end ½ point, blev konklusionen nok, at Peter blot skulle spille på remis.

Pludselig var det hele slut. Partiet var slut, men hvad var resultatet? I kampens hede, hvor sort var ved at tabe på tid, havde Peter tilbudt remis i visheden om, at så var pokalen hjemme. Sort kunne hverken vinde partiet på brættet eller klare tiden. Derfor tog Frem mod Peters tilbud og for første gang stod Faaborg som vinder af den fynske pokalturnering. Hold da op, hvor var det bare spændende.

Tak til alle de 4 spillere: Simon, Hans, Peter og Adam. Tak til vores formand for et flot forarbejde med etableringen af liveskak. Tak til Lene for lån af projektor. Tak til formanden for Fyns Skak Union, Michael Nielsen for at lede slagets gang og for at få transmissionen til at fungere. Tak til turneringslederen for hele pokalturneringen, Carsten Sørensen for hans store arbejde med at få afviklet alle årets turneringer og tak til alle i klubben, der bidrog til at få mandagens finalestævne gjort til en stor oplevelse. En oplevelse der startede for et lille ½ års tid med det store indledende stævne på Øhavsskolen.

Simon Haahr Bjørk – Tobias Ilsøe FREM 0-1
Markus Maagaard FREM – Hans Hansen 0-1
Peter Kristiansen – Martin Utoft FREM ½-½
Bo Sørensen FREM – Adam Stanzyk 0-1

Partiernes kan i skrivende stund ses her

Der gøres klar til finalen.

Tak til FSU for live-transmission.

En lille del af spillere fra Faaborg Skakklub, samt andre klubber, der ser partierne live på storskærm
Fra venstre (bag projektoren) John Gunn, Bent Bertram, Lene Nielsen, Carsten Sørensen og Toke Malmmose
Dette indlæg blev udgivet i Pokalturnering. Bogmærk permalinket.